Financiële en fiscale wijsheid voor succesvol ondernemen
Het einde van het jaar is het een uitstekend moment om de financiële gezondheid van uw onderneming te evalueren en om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Een solide financiële basis legt de fundering voor succesvol ondernemerschap.
Daarom tellen we tot de kerstdagen af met een financieel-fiscale-adventskalender met waardevolle fiscale en financiële tips gericht op het optimaliseren van uw financiën.* Deze financiële en fiscale tips helpen u niet alleen bij het beheren van de bedrijfsfinanciën, maar ook bij het creëren van een stevig fundament voor groei en stabiliteit.
Neem de tijd om deze tips door te nemen en ga goed voorbereid de feestdagen in!
- Zorg voor een heldere structuur bij schulden. Ken de wetgeving met betrekking tot schulden aan de bv. De Wet Excessief Lenen stelt regels in voor schulden van de directeur-grootaandeelhouder (DGA) aan de bv. Zorg dat u de huidige regels kent en overweeg tijdige aflossingen om belastingheffing te voorkomen.
- Optimaliseer Box 3 vermogen. Doorgrond de berekening van uw inkomen in box en 3 en evalueer manieren om uw vermogen te optimaliseren. Het is verstandig om hierbij een belastingadviseur te laten meekijken.
- Bekijk giftenaftrek voor de vennootschap. Het kan fiscaal voordelig zijn om giften van uw bv naar voren te halen. Bekijk en begrijp de regels en limieten voor het aftrekken van giften aan erkende goede doelen (ANBI) van de vennootschapswinst.
- Maximaliseer de jaarlijkse vrijstellingen voor schenkingen en vrijstellingen aan familieleden om belasting te optimaliseren.
- Evalueer fiscaal voordeel met betrekking tot uw eigen woning. Houd rekening met wijzigingen in regelgeving, zoals veranderingen in schenkingsvrijstellingen en overdrachtsbelasting. Pas indien nodig uw strategie aan.
- Overweeg aflossing op eigenwoningschuld. Indien de netto hypotheeklast hoger is dan het nettorendement na belasting op uw eigen middelen, kan het interessant zijn om extra aflossingen te overwegen. Dat kan belasting besparen, maar laat u hierover goed adviseren
- Bereken het maximale bedrag dat u aan lijfrentepremie kunt aftrekken als u uw pensioen wilt aanvullen. Dit kan bijdragen aan belastingvoordelen in box 1.maximale aftrek lijfrentepremie.
- Bereid u voor op de aankomende wijzigingen in belastingregels die van invloed kunnen zijn op uw bv en evalueer uw financiële strategie.
- Indien u wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling verwacht, bedenk dan of het gunstig is om gebruik te maken van de huidige regeling vóór eventuele veranderingen in de toekomst.
- Evalueer de bedrijfsuitgaven van het afgelopen jaar. Optimaliseer kostenstructuren en zorg ervoor dat uw zakelijke uitgaven in lijn zijn met de doelen van de onderneming.
- Werk samen met professionals. Onze allerbelangrijkste tip. Bespaar uzelf tijd, geld en zorgen en werk samen met financiële professionals. Een boekhouder of fiscalist beschikt over de expertise die u nodig hebt, vooral bij complexe financiële vraagstukken.
- Voer regelmatig een liquiditeitsanalyse uit en evalueer de liquiditeitspositie van uw bv. Door inzicht te krijgen in inkomende en uitgaande geldstromen kunt u anticiperen op eventuele cashflowproblemen.
- Evalueer en optimaliseer belastingvoordelen voor investeringen. Investeringen in innovatie of duurzame bedrijfsmiddelen kunnen (fiscaal) voordeel op leveren.
- Houd wijzigingen in arbeidsrecht en sociale verzekeringen die invloed kunnen hebben op de kosten van personeel in de gaten. Zorg ervoor dat u te allen tijde voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en voorkom onverwachte kosten.
- U kunt overwegen om uw inkomstenstromen uit te breiden om afhankelijkheid van één enkele bron te verminderen. Denk hierbij aan de introductie van nieuwe producten, diensten of het uitbreiden naar andere markten. Zo kunt u risico’s spreiden en de stabiliteit van uw onderneming vergroten.
Wilt u zeker weten dat u het jaar goed afsluit, bekijk dan nog even deze to-do-checklistjes voor bv-ondernemers en zzp’ers en eenmanszaken.
Tot slot
Zorg ervoor dat u bovenstaande tips afstemt op de specifieke behoeften en doelen van uw bv. Het is altijd verstandig om daar waar nodig is, professioneel advies in te winnen. Bedenk daarbij dat een goed georganiseerde boekhouding het proces van het verbeteren van uw financiële resultaten vergemakkelijkt.
Lees hier meer over het belang van een degelijke boekhouding of neem contact op met onze partner boekhoudkantoor Entrpnr om uw specifieke behoeften op het gebied van boekhouding en administratie bespreken.
*Let op: deze blog bevat geen belasting- of juridisch advies maar is puur geschreven voor marketing- en informatiedoeleinden. Aan de inhoud van de tekst kunnen verder geen rechten worden ontleend. Neem voor advies contact met uw boekhouder of belastingconsulent op.