Voor veel mkb-bedrijven is het beheren van cashflow een van de grootste uitdagingen. Een cruciaal aspect dat hierbij vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de betalingstermijnen. Om deze uitdaging aan te pakken, introduceert de overheid per 1 juli nieuwe wetgeving omtrent betalingstermijnen voor het mkb. In deze blog zetten we uiteen waarom het voor ondernemers belangrijk is om effectief om te gaan met betalingstermijnen.
Betalingstermijnen zijn allereerst van groot belang voor het cashflowbeheer. Betalingstermijnen hebben directe invloed op de cashflow van een bedrijf. Langere betalingstermijnen kunnen leiden tot vertragingen in het ontvangen van betalingen, waardoor u als ondernemer moeite kan hebben om rekeningen te betalen, werkkapitaal te behouden en nieuwe investeringen te doen.
Betalingstermijnen kunnen tevens de liquiditeitspositie van uw bedrijf beïnvloeden. Als klanten langere betalingstermijnen hanteren, kan dit leiden tot een tekort aan liquide middelen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering en groeimogelijkheden.
De betalingstermijnen hebben ook invloed op uw relatie met uw leveranciers. Als ondernemer, vooral in het mkb, werkt u vaak samen met verschillende leveranciers. Een goede reputatie op het gebied van betalingsgedrag kan resulteren in gunstigere voorwaarden en prijzen bij toekomstige transacties.
Wijziging per 1 juli 2023
Per 1 juli 2023 treedt er een nieuwe wet in werking met betrekking tot de betalingstermijnen voor het mkb. Deze wetswijziging is bedoeld om de positie van het mkb te versterken en betalingsachterstanden te verminderen. In de blog van onze partner Entrpnr worden de belangrijkste punten van de nieuwe wet op een rijtje gezet.
Effectief beheer van betalingstermijnen
De nieuwe wet moet de positie van ondernemers in het mkb versterken. Maar er zijn ook dingen die u zelf kunt doen om uw betalingstermijnen effectiever te beheren:
- Duidelijke en transparante communicatie: communiceer duidelijk met klanten over de betalingstermijnen en verwachtingen. Zorg ervoor dat deze voorwaarden worden vermeld op facturen, offertes en in contracten. Proactieve communicatie kan helpen om problemen te voorkomen en zorgen voor een betere betalingsdiscipline.
- Facturatieproces optimaliseren: zorg voor een efficiënt facturatieproces. Stuur facturen op tijd en zorg ervoor dat ze volledig en accuraat zijn. Dit minimaliseert mogelijke vertragingen en geeft klanten geen reden om betalingen uit te stellen.
- Stimuleren van snelle betaling: u kunt kortingsregelingen overwegen voor snelle betaling. Het bieden van een korting bij betaling binnen een bepaalde termijn kan klanten aanmoedigen om sneller te betalen en kan ook de cashflow van het MKB-bedrijf verbeteren.
- Actief debiteurenbeheer: besteed voldoende aandacht aan debiteurenbeheer. Identificeer klanten met een geschiedenis van late betalingen en neem proactief contact met hen op. Stel een duidelijk beleid op voor het omgaan met achterstallige betalingen en volg dit consequent op.
Wilt u hulp bij het opstellen van proactief debiteurenbeheer? Neem dan vooral contact op met onze partner Entrpnr.